Gavà es va sumar ahir a la tarda a la commemoració del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, una jornada fixada el 3 de desembre mitjançant una resolució de l’any 1992 de l’Assemblea General de les Nacions Unides. En un senzill acte a la plaça Major es van congregar desenes de persones per assistir a la lectura del manifest d’enguany que, com sempre, té l’objectiu general de promoure els drets i el benestar de les persones amb discapacitat. L’acte estava organitzat per l’Ajuntament de Gavà a través de la Comissió d’Inclusió.
El manifest d’aquest any es va centrar en el Reial Decret 193/2023 pel qual “es regulen les condicions bàsiques d’accessibilitat i no discriminació de les persones amb discapacitat per a l’accés i la utilització dels béns i serveis a disposició del públic”. El text destaca que aquesta accessibilitat universal “permet que les persones amb discapacitat puguin viure en igualtat, en llibertat, de manera independent i participar plenament en tots els aspectes de la vida”. A més, el manifest assegura que promovent aquesta accessibilitat universal “es supera els àmbits en que tradicionalment s’ubicava, com ara l’urbanístic, el de transports, el tecnològic o l’audiovisual, projectant-se en tots els drets i totes les esferes de la vida en comunitat”.

L’acte d’ahir va ser presidit per la tinenta d’alcaldessa d’Acció Social i Salut, Cristina Agustí, que va voler posar en valor, en referencia al tema central d’enguany de l’accessibilitat universal, que des de la Comissió d’Inclusió “ens demanen canvis en matèria de barreres arquitectòniques, per exemple. I això ho hem de fer possible des de les administracions perquè al final parlem d’un dret comú a totes les persones, l’accessibilitat ha de ser universal per a tothom i en totes les seves vessants”.
Agustí va lloar la tasca que desenvolupa a questa Comissió d’Inclusió de l’Ajuntament de Gavà: “Són un veritable motor de canvi, estem molt contents perquè treballen molt activament. Ens queda moltíssima feina, però poc a poc hem d’anar assolint objectius”.
Elisabet Sánchez, coordinadora pedagògica d’Adisga (Associació de Persones amb Incapacitat Intel·lectual de Gavà), va voler també insistir en la qüestió de l’accessibilitat a que feia referència el manifest d’enguany. I és que aquesta “és una de les carències que tenen les persones amb diversitat funcional o, de fet, les persones amb qualsevol tipus de discapacitat. I parlem d’accés a tot, a nivell laboral, a nivell educatiu, a nivell d’infraestructures i habitatge o a nivell de transport sobretot públic. I tot això limita perquè, al final, la discapacitat no és a les persones sinó a l’entorn que els envolta”.





