Rosa Marina Trallero
Trallero, en el departament de nòmines de Roca (Imatge: cortesia Rosa Marina Trallero)

S’acaba de jubilar Rosa Marina Trallero, treballadora de l’empresa Roca. I aquesta no és una jubilació més: Trallero portava 50 anys treballant a l’empresa. Amb l’actual legalitat a la mà, això ja és gairebé impossible que torni a passar: per portar 50 anys treballant i jubilar-se a l’edat establerta s’hauria de començar a la feina per sota dels 16 anys, el que és il·legal a Espanya. Així doncs, amb la sortida de Trallero acaba un cicle a Roca.

L’empresa va reconèixer fa uns dies aquests 50 anys de servei atorgant-li una medalla commemorativa. Aquesta és una tradició de Roca, que regala aquesta medalla als treballadors que compleixen 50 anys de servei i també regala un rellotge als que en fan 25 anys treballats a l’empresa. Trallero va començar a treballar a Roca als 14 anys, poc abans de fer-ne els 15, i això és el que li ha permès complir 50 anys de treball.

Aquell inici a Roca va ser una mica complicat: “Jo estava de vacances a Lleida, ja que la meva mare és d’allà, i em van trucar de Roca per anar a treballar, però jo no volia anar a treballar a una oficina per res del món. Em van tornar a trucar, i finalment un 3 d’agost, que era divendres, vaig començar a treballar”. Un fet molt curiós és que Trallero va entrar a Roca per substituir a un home que s’anava a fer el servei militar obligatori, un home “amb el que després em vaig acabar casant. Quan ell va tornar, el van portar a comptabilitat i jo em vaig quedar al seu lloc”.

Rosa Marina Trallero

Trallero es pensava que aquesta feina “seria cosa de quatre dies, però després la feina em va encantar perquè consistia en treballar amb números, i a mi això m’agrada molt”. En concret, Trallero va estar “39 anys al departament de nòmines amb un equip inicial de 9 persones, i després amb un equip més reduït de 6 persones. Tots eren més grans que jo i em cuidaven moltíssim, la veritat és que vaig estar molt contenta aquells anys. Després també, però ja em van canviar de departament i va ser una altra història”.

Després de passar 39 anys a nòmines, Roca va col·locar a Trallero “a comptabilitat, després 4 anys a proveïdors, i després he estat al departament de desenvolupament”.

Trallero recorda que era habitual en aquella època que molts joves comencessin a treballar a aquestes edats: “De fet, la majoria, sobretot de noies, començaven a treballar als 14 anys, acabaves l’escola i et posaves a treballar. Eren un altres temps, ara és impensable sortir de l’ESO i posar-te a treballar, ara no és ni millor ni pitjor, és diferent perquè tot evoluciona i canvia”.

La sortida de l’empresa no ha estat exactament com ella se l’esperava: “La veritat és que pensava que em faria un fart de plorar i no ha estat així, estic contenta. Em sap greu, evidentment, però crec que és una etapa que s’ha passat”. I ara? “El que vull és avorrir-me, tot i que potser la gent que tinc al costat no em deixarà. Com a projecte més immediat, vull recórrer tots els barris de Barcelona, que és on visc, com si anés de vacances”.

Rosa Marina Trallero
Trallero, amb la medalla commemorativa que li va entregar Roca pels seus 50 anys de treball a l’empresa (Imatge: cortesia de Rosa Marina Trallero)